Op 4 september 1945, vlak na de oorlog, begonnen nieuwbakken hopman Hans Wouterlood en vaandrigs Theo Duyn en Gert van Roozendaal met dertien verkenners aan een nieuw avontuur: een verkennersgroep. Een oude gaarkeuken op het schoolplein van de jongensschool, waar nu de Parnassiaschool staat, moest als blokhut dienen. Alleen Hans Wouterlood had vooroorlogse ervaring met verkennen, maar met een leergierige instelling, enthousiasme en het handboek voor verkenners kwamen ze een aardig eind.

Een paar weken later op 30 september 1945 startte de welpenhorde onder leiding van Akela Strijbos. Santpoort had nu ook een Scoutinggroep: De Radboudgroep. Bijna tegelijkertijd startte een Gidsengroep: de St. Imeldagroep.

De start, zo vlak na de oorlog, was primitief; materiaal was er door de schaarste vrijwel niet en met de onderkomens was het behelpen. Zo werden er opkomsten gedraaid in een zolder op landgoed Spaarnberg, een stenen fietsenschuurtje en de veel te krappe zolder van het Jeugdhuis naast de kerk.

Wij denken graag over onszelf als een jonge vereniging, maar dan wel één met heel wat geschiedenis.

Pas in november 1964 werd de Blokhut op het mooie terrein aan de Middenduinerweg in gebruik genomen en toen alleen nog door de Verkenners en de Welpen; de Gidsen en de Kabouters bleven vooralsnog gehuisvest in het Jeugdhuis aan de Dinkgrevelaan.

Ansichtkaart van de blokhut Scouting Radboud Santpoort

In 1967 zijn de eerste Rowans geïnstalleerd en in 1968 is ‘de basis’ bij de blokhut gebouwd. In 1974 is de St. Imeldagroep opgegaan in de Radboudgroep, hoewel dat pas op 1 januari 1975 officieel werd. In 1983 wordt de Radboud uitgebreid met een Sherpa afdeling en enkele jaren later een Beverspeltak. Halverwege de jaren 90 krijgen alle Speltakken hun onderkomen in de Blokhut en maakt de oprichting van de Stam en De Bizons de Radboud tot een zeer complete en grote scoutinggroep in de regio.

De vrijwilligers van het archief zijn nu bezig om zoveel mogelijk historisch materiaal van de Radboudgroep te verzamelen. Heeft u nog spullen op zolder liggen, of heeft u informatie? U kunt contact opnemen via de e-mail: archief@scouting-radboud.nl